Verbinden

Logo SOLA congressen sprekers

Oprechte aandacht

 

Wat verstaan we eigenlijk onder oprechte aandacht? Gaat aandacht over alleen maar luisteren naar de ander? Of is luisteren alleen niet genoeg? De Dikke van Dale omschrijft aandacht als volgt: “Aandacht: oplettendheid, belangstelling: de aandacht trekken; de aandacht vestigen op”. In combinatie met het woord “oprecht” wat de Dikke van Dale omschrijft als “eerlijk”, zijn we bij SOLA congressen • sprekers van mening dat oprechte aandacht bestaat uit drie kernwaarden: persoonlijk, effectief en kwaliteit.

Om eerlijk en oprecht te kunnen luisteren naar je klanten, sprekers of dagvoorzitters, wil je bij wijze van spreken ‘aan’ staan voor hun verhaal en daarvoor zul je alle randzaken uit je hoofd moeten verbannen. Op deze manier kun je alert zijn op alles wat de ander je vertelt, voorkom je dat je niet alleen de zaken onthoudt die jij interessant vindt en kun je aansluiten en aanhaken bij het verhaal dat wordt verteld. Door met oprechte aandacht te luisteren creëer je een vertrouwensband en wat biedt er meer inzicht in iemands gedachten dan vertrouwen? Dat alles doe je alleen maar door je aandacht naar iemand anders te verplaatsen en je minder op jezelf te richten om zo de kwaliteit van je relaties te verhogen. In wezen creëert oprechte aandacht een ‘magie’ tussen mensen, want je geeft immers je volledige aandacht aan diegene, waardoor ze zich waardevol en belangrijk voelen. Ze doen er toe. En wat is er mooier dan dat gevoel?

Persoonlijk

Ook bij SOLA streven we naar die magie bij en onder onze klanten, we gaan met alles wat we in ons hebben voor die ‘vonk’: een warm contact, een prettige samenwerking en volledige aandacht. Dat is wat wij het allerbelangrijkste vinden en door die aandacht te geven, blijft het contact bestaan. Met dit persoonlijke contact weten we dat we het goed doen wanneer we ook maar iets van een glimlach zien bij onze klant, spreker of dagvoorzitter.

Effectiviteit en kwaliteit

Daarnaast staan effectiviteit en kwaliteit hoog in het vaandel bij SOLA. Deze twee aspecten zorgen voor een aanpak die zowel lekker to-the-point is, wat zorgt voor duidelijkheid bij de klant, als uitdagend, eenvoudig waar het kan en ‘out-of-the-box’ denken, zodat de klant niet alleen krijgt wat hij of zij vraagt, maar ook net dat beetje extra. Want, onze lat wat betreft kwaliteit ligt hoog, erg hoog.

Met deze drie kernwaarden behouden we onze klanten. Alleen maar door ze tijdens hun verhaal in de ogen te kijken, onze prioriteiten op de juiste plek te leggen en door te vragen. Alleen dan creëer je de beste en juiste band met een ander, gewoon door je in de ander te verplaatsen.

Bij SOLA hebben we geleerd dat het geven van volle en oprechte aandacht geen zo gezegde ‘transactie’ is. Oprechte aandacht is een daad van oplettendheid, van toewijding en van belangstelling. Oprechte aandacht is fijn en je maakt er de wereld  een beetje mooier en hartelijker mee.

Doe je mee?